Saturday, February 7, 2009

"SELAMAT HARI LAHIR MAK"



Tanggal 7 feb, genaplah hari lahir mak yg ke 51.Alhamdulillah.Tapi tiada apa2 sambutan mcm org lain.Malah mak tak mengharap apa2 kejutan pun.tapi mak mengharap keajaiban..Dan, bgai rutin, kukira harini jauh nun di utara sana mak berulang alik ke wad.Menjaga suami tercinta. SEMOGA MAK SENTIASA KUAT & TABAH DISAMPING TIDAK MENGABAIKAN KESIHATAN SENDIRI.....

Harini, hingga ke ptg baru pihak HSP nak tambah platelet. Result semlm menunjukkan platelet abah tak naik walau dah tambah darah.aku, di pantai timur hanya mampu berdoa..keyakinan ku penuh dan ku damba benarlah kiranya ini yg terbaik ,berdoa dari jauh-doa org yg jauh lebih afdal,benarkanlah ini Tuhan.. hati aku berdebar debar setiap masa.Tiada seri diwajah ni. Oh Tuhan,damaikanlah hati ini. Aku rasa nak ja terbang pulang tapi mak halang. Maka handphonela sahabt sejatiku skrgni.

Masih terngiang ngiang 5 tahun dulu. Ketika mana aku masih di matrik pd hari Academic Excellent Award bertempat di sebuah hotel di PJ. Waktu tu paling obvious abah nampak sakit,pucat,bergetar.tapi abah gagahkan jugak dtg dgn mak.Aku serba salah. Ketika org lain sronok makan sefamily dimeja makan, abah nampak smakin terok…mak minta abah berehat di bilik hotel,aku x terjamah makanan,aku rasa mcm nak muntahja. Inginku teriak,aku sanggup tukar gantikan anugerah ini dgn kesihatan mak/abah…aku dah banyak hilang pertimbanagn,tapi ada yg sedarkan ku..terima kasih.

"Ya Allah,jgnlah engkau hukum kami jika kami lupa atau salah.Tuhan jgn bebankan kami dgn bebanan yg berat sprt telah engkau berikan kpd umat yg terdahulu dari kami. Ya Allah jgn pikulkn kami bebanan yg x sanggup kami pikul. Maafkn kami,ampuni kami. Fansurna alal Qaumizzaalimin."


Lukemia. First time aku dengar ttg ia masa sekolah rendah, selang beberapa bulan masuk darjah satu di SR Syed Jan Al Jefri,adalah berita budak kelas belakang yg meninggal krn Leukemia.Kesian,family dia miskin dan x mampu. Kali ke seterusnya masa matrik, kebetulan pulak tajuk EAP aku,yg aku obsess sgt ialah “umbilical cord blood transplant for leukemia treatment in comparison to convensional bone marrow transplant”. Waktu tu aku semangat sgt encourage pregnant ladies to preserve tali pusat bayi masa delivery untuk kegunaan masa depan anak2 yg mungkin sakit leukemia. Dan kali terakhir aku dan family pernah tengok Autumn In My Heart bersama sama. (Buat yg belum tengok,ingiku recommendkan because it has good family value which we are lacking in most family nowadays). Waktu tu aku mengangis sekdar menyelami cerita.tapi skrg tangisan ku lebih drpd itu. Aku sendiri adalah pelakon dlm cerita tu.Tangisan,kedukaan krn mengalami sendiri apa perasaan yg sebnarnya..

Skrg hakikatnya dah banyak cycle Chemoterapi abah dah buat dan abah dah tak boleh buat lagi chemo sbbnya keadaan badan terlalu uzur.bagi aku, Lukemia AML ni terlalu degil, dia acute (drastic) and always reoccurred,relapse or apa2 yg sewaktu dgnnya..itulah antara pesanan Dr Abu Dzar (HUSM)sewaktu melepaskan abah untuk pulang suatu ketika dulu. Pesanan yg pedih,tajam,sakit, tapi tak seteruk sakitnya abah tanggung setiap kali kena Chemo,setiap kali kena tadah tulang belakang untuk bone marrow test dan setiap kali doctor tak dapat detect apa punca complication yg abah alami, which is seluruh badan abah ditebuk sana sini.

Setahu aku AML ni blast of leukocyte yg inmatured and tersebar diseluruh pheripheral blood. It would attact our bone marrow which is the central of our blood factory. Which result in suppress RBC,platelet( blood cell). Sbb tu abah kena tambah darah. And now procedure nak dptkan darah is very critical due to limited availability of blood. Hanya berdoa shj lah agar sesuatu miracle could happen that we would not have to be dependent on blood bank anymore.

Selain itu, kami sentiasa berusaha dan berusaha.Kalau nak disenaraikan, banyak sgt ubat yg abah dah telan demi percayakan positif feedback drpd patient yg senasib. Susu kuda liar,ubat herba leukemia,4life transfer factor,lentin immune boost dan mcm2 lagi yg pak cik pernah beli untuk abang dia tersyng.Sehari mungkin sampai 10 ubat abah telan tapi most of the time abah tak tunjuk depan anak2.Itulah value yg ada pd my parents- don’t show somethg that cause worry to your child. Sebolehnya abah n mak nak rahsiakan kesusahan yg mereka tggng demi untuk memberi semngat pd anak2 meneruskan hidup dgn happy. Dan tadi masa hati ini x tenang slps baca Ya Sin, I made call to abah. He asked me to not worry of him and he asked me to take care of my health. Oh, too concern of him,walaupun abah yg sakit sebenarnya.

Sesungguhnya penderitaan setiap org amat berbeza, life is not easy.setiap org diuji untuk mengetahui siapakah diantara kita yg lebih baik menghadapinya,siapakah yg lebih beriman. We have to go through,face it with tabah and sabar and the most Solat. All this pesanan Allah dah sampaikan pd aku dan kita semua sejak 1400 tahun dahulu. Dan pesanan ustaz Hasbullah dan lecturerku Dr Norazlina yg sering memujuk kedukaanku (terima kasih wahai guruku) ialah agar banyakkan membaca Ya Sin dan doa Hasbunallhu wani'mal wa kiil ni'mal maula wa ni'mannasiir....bersambung…..



No comments:

Post a Comment